BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?

Kış Lastiğinin Yaz lastiğinden farkı nedir?

Yaz lastiklerinin malzemesi 7 c°’ın altındaki sıcaklıklarda sertleştiği için yola tutunması azalmaktadır.Kış lastiklerinin ise, özel profillerinin yanı sıra, üretildikleri Silica esaslı malzeme daha yumuşaktır ve 7 c°’ın altındaki soğuk hava şartlarında kuru asfalt, kar ve buzda tutunmayı artırmaktadır.

M+S Kış Lastiği nedir?

FREN özelliğinin yanında ÇEKİŞ özelliği de artırılmış Kış Lastiği’dir. RMA (Rubber Manufacturers Association)’un tanımlamasına ve ASTM’nin test metoduna göre kış şartlarını temsil eden kaygan bir yolda yapılan çekiş kuvveti testinde “referans lastiğin” çekiş kuvvetinden en az %10 daha fazla çekiş kuvveti sağlayan lastikler Kış Lastiği sembolünün yanında "M+S" veya "M S" veya "M/S" işaretleri taşıyabilmektedirler. Aşağıdaki sembolleri bir arada taşıyan lastiklere “M+S Kış Lastiği“ diyebiliriz

M+S “Dört Mevsim Lastiği” nedir?

“Dört Mevsim Lastiği“ olarak da bilinen M+S lastikleri (M = Mud = Çamur / S = Snow = Kar) Çamur ve Kar üzerinde daha iyi sonuç almak için üretilmiş, ancak bu ek özelliklerinin standardı olmayan lastiklerdir. Bu harfleri taşıyan lastiklerin hangi şartları sağladığı belli değildir. Yol üstü ve Yol dışı şartlarda gitmesi beklenen 4x4 SUV araçların fabrika çıkışı lastikleri genellikle M+S lastikleridir. 

M+S “Dört Mevsim Lastiği” Kış Lastiği sayılır mı?

HAYIR!

M+S lastikleri ancak Kış Lastiği sembolünü taşıyorsa M+S Kış Lastiği olarak değerlendirilebilir. Kış lastiği sembolünü taşımayan M+S lastiklerinin kar üzerinde fren mesafelerinin yaz lastiklerinden daha kısa, ancak kış lastiklerinden daha uzun olduğu saptanmıştır. “Kış Lastiği” sembolünü taşımayan M+S “Dört Mevsim Lastikleri” nin kışın iyi bir Kış Lastiği, yazın da iyi bir Yaz Lastiği olamayacağı mutlaka bilinmelidir.

Kar Lastiği var mıdır?

HAYIR!

Her ne kadar İngilizce konuşulan ülkelerde, örneğin ABD’de, isim olarak “Snow Tyre” kullanılsa da “Kar Lastiği” diye ayrı bir Lastik sınıfı yoktur. Kış Lastiği yerine “Kar Lastiği” denilmesi doğru değildir. Kış Lastiğine “Kar Lastiği” yakıştırması “sadece kar üzerinde kullanılabilen” veya “kar üzerinde Kar Zinciri kullanılmasını gerektirmeyen” gibi yanlış anlamalara neden olmaktadır. Öte yandan bazı, genellikle ucuz, Kış Lastiği markalarının kar üzerindeki sonuçlarının diğer rakip markalardan daha iyi, fakat kuru ve ıslak yolda belirgin şekilde kötü olması, bu zayıflığı olan lastiklerin “Kar Lastiği” olarak satılması bir “Pazarlama Stratejisi” olarak da değerlendirilebilir.

Kış lastiğinin sadece çekiş olan tekerleklere takılması yeterli midir?

HAYIR!

Kış lastikleri dört tekerleğe de takılmalıdır, çünkü aracın en kısa mesafede durması hareket edebilmesinden daha önemlidir. İyi bir fren performansı ve kararlılık için 4 tekerlekte de Kış Lastiği şarttır.

Kış Lastiği takılı araçların Kar Zinciri bulundurmaları gerekli midir?

EVET! ZORUNLUDUR!

Karayolu Trafik Kanunu ve ilgili Karayolu Trafik Yönetmeliği gereği Karlı ve buzlu yollarda “bir takım Kar Zinciri bulundurulması” zorunludur. Bu zorunluluk Yaz veya Kış Lastiği takmış tüm araçlar için geçerlidir. 

Kış Lastiği takılı araca Zincir takılır mı? Hangi durumlarda takılmalıdır?

TAKILABİLİR!

Trafik yetkililerinin talebi durumunda takılmalıdır. Kış Lastiği takılı araçlara ne zaman Kar Zinciri takılması gerektiği Trafik Polisi ve Trafik Jandarmasının yetkisinde olmakla birlikte, zorunluluk olmaksızın bu sorumluluk öncelikle sürücülerin üzerindedir.

Kış lastiğinin yola daha iyi tutunması için hava basıncını düşürmek doğru mudur?

KESİNLİKLE YANLIŞ!

Kış ve Yaz lastiklerinin hava basınçları “kesinlikle” Lastik ve Araç üreticisinin verdiği değerler de olmalıdır. Öte yandan düşük basınç durumunda sanıldığı gibi yola tutunma artmamakta, lastiğin yola tutunmayı artıran profilleri yetersiz basınçtan dolayı işlevsiz kalmaktadır. Genel inanışın tersine hava basıncının istenen değerden 0.1 - 0.2 bar daha yüksek basılmasının Kış Lastiğinin tutunmasını artırdığı saptanmıştır. En son olarak, lastik basıncının düşürülmesinin aracın dönemeç kararlılığını olumsuz etkilemenin yanında “yuvarlanma direnci”ni ve dolayısıyla yakıt tüketimini de yükselttiği unutulmamalıdır.

Kış Lastiği 12 ay kullanılır mı?

HAYIR!

Kış lastikleri ile yazın yapılan fren testleri yaz lastiklerine göre daha uzun fren mesafeleri vermiştir. Aşağıdaki örnekte yaklaşık 3 m. lik bir uzama görülmektedir.

Yazın 100 km/h hızda yapılan fren testinde durma mesafesi; Kış Lastiği ile 41 m, Yaz Lastiği ile 38 m ölçülmüştür.

Gereğinde bu 3 m. lik fark hayat kurtarabilir. Bu nedenle kış lastiklerini yazın kullanmamak gerekir. Öte yandan kış lastiklerinin yaz lastiklerine göre daha pahalı olduğu da gözönüne alınacak olursa, bu kararın ekonomik olmadığı da ortadadır.

E-BÜLTENİMİZE KAYIT OLMAK, BİLGİLERİNİZİ GÜNCELLEMEK VEYA AYRILMAK İÇİN:

Honda Plaza Ayışığı    Altunizade, Kısıklı Caddesi No:17 - 34662 ÜSKÜDAR / İSTANBUL    Tel: 0216 559 0 559    Fax: 0216 559 0 505 ayisigi.honda@ayisigi.com.tr

© 2016 Ayışığı | ANASAYFA | Honda Türkiye Web Sitesi |